Romanii utilizeaza inteligenta artificiala atunci cand fac cumparaturi vestimentare. Iata rezultatele noului studiu GLAMI


Desi este privita cu reticenta uneori, inteligenta artificiala (AI) si-a castigat un loc important in vietile multor persoane. Gratie algoritmilor avansati de invatare automata, aceasta nu doar ca a simplificat realizarea diverselor taskuri recurente, insa a reusit si sa redefineasca normalitatea cotidiana. De la discutii telefonice cu operatori virtuali sau recomandari personalizate primite automat, nimic nu ne mai surprinde in ziua de azi.

Intrucat industria vestimentara s-a facut remarcata prin deschiderea manifestata fata de adoptarea noilor tehnologii, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, a decis sa analizeze si parerea consumatorilor romani cu privire la aceasta situatie. Ca atare, a chestionat un numar de 6,054 respondenti, vizitatori ai www.glami.ro, ca parte a analizei Year in Review.

Inteligenta artificiala – observata sau nu de catre utilizatori?

Fara doar si poate, filtrele si instrumentele bazate pe algoritmii AI, dezvoltate in raport cu preferintele utilizatorilor, sunt foarte populare in e-commerce. Insa este publicul roman constient de ele? 42% dintre respondenti au afirmat ca au observat ca e-shop-urile de moda folosesc instrumente AI, 37% au spus ca nu au sesizat aspectul amintit, iar 21% nu sunt siguri.

Si sentimentele generate de implementarea acestei tehnologii sunt extrem de diverse. 36% se declara foarte entuziasmati si curiosi in legatura cu subiectul, 44% nu manifesta interes, 14% simt ingrijorare, 3% au parte de frica, 2% de furie, iar 1% nu si-au identificat cu precizie emotia.

Lista avantajelor cautate de romani

Reticenta fata de conceptul in sine nu impiedica publicul sa-si doreasca sa experimenteze, cel putin cand vine vorba de unele arii ale industriei fashion. 38% dintre participantii la sondaj se simt confortabil sa primeasca recomandari de produse in conformitate cu preferintele personale, 16% sunt de acord cu instrumentele online de realitate augmentata ce utilizeaza inteligenta artificiala (cum ar fi cabinele de proba virtuale, in cazul carora utilizatorii incarca fotografii cu ei insisi pentru a-si face o idee despre cum ar arata purtand anumite articole), 10% sustin folosirea pozelor cu modele generate de AI, 9% accepta ajutor din partea unor asistenti virtuali, alti 9% solicita chatbotilor sa gaseasca piese vestimentare adaptate dorintelor si nevoilor lor, iar 7% cred ca ar fi o idee buna ca brandurile sa primeasca ajutor AI in crearea designurilor.

Mai mult decat atat, 9% dintre respondenti ar fi de acord cu integrarea inteligentei artificiale in oricare dintre ariile anterioare, in timp ce 28% ar dori sa nu fie prezenta in niciuna. Si totusi, 66% dintre participantii la sondaj recunosc ca au utilizat cautarea vizuala online pentru a gasi piesele vestimentare vazute in magazinele fizice, insa la un pret mai accesibil in e-shopuri.

Descoperirea modei, mult simplificata

Realitatea momentului ne arata ca romanii folosesc inteligenta artificiala atat pentru a compara preturi si a gasi ofertele cele mai bune, cat si pentru a descoperi noi articole de imbracaminte.

De departe cea mai populara metoda este reprezentata de cautarea online pe baza de imagini (preferata de 57% dintre respondenti), cumparaturile prin social media (aleasa de 36%), recomandarile personalizate oferite de asistentii virtuali (optiune la care apeleaza 7% dintre cei chestionati) si, in final, cautarea vocala (utilizata de 3% dintre participanti).
Merita punctat si faptul ca doar 15% au spus ca nu au recurs inca la variantele mentionate, oricare ar fi ele.

Despre GLAMI

GLAMI.ro face parte din GLAMI Group, platforma europeana lider in cautarea si descoperirea modei, care foloseste inteligenta artificiala avansata pentru a face achizitiile vestimentare simple si rapide pentru utilizatori, sprijinind deopotriva segmentul e-commerce prin conectarea magazinelor cu un public mai larg.
GLAMI vizeaza sa devina destinatia principala pentru persoanele ce fac cumparaturi fashion online, asigurand o experienta individualizata prin categorizare inteligenta si recomandari personalizate. Cu mai mult de 15 milioane de produse – din peste 4.600 de magazine online de moda din 13 tari – GLAMI ofera oportunitatea de a compara articolele si de a urmari reducerile, pentru a lua decizii informate si eficiente cand vine vorba de costuri si timp.
Pentru mai multe informatii, vizitati
GLAMI.group.